HomeContact
Computerz
Review klacht.nl en Sony Playstation network
René Dohmen
March 18, 2017
3 min

Ik had mijn support vraag bij Sony al helemaal opgegeven. Het geschil was te klein voor mijn rechtsbijstand verzekering. Aangezien ook de geschillencommissie geld vraagt voor bemiddeling bij een geschil had ik dus eigenlijk al opgegeven. Uiteindelijk toch mijn klacht beschreven op klacht.nl: wat blijkt? Die lossen mijn klacht gewoon op. Ik kreeg het geld terug, terwijl zij niet eens door Sony gecompenseerd zijn. Wat een fantastische service!

Lees verder voor het complete verhaal

Na een akkefietje met een spel op de playstation heb ik geprobeerd verhaal te halen bij Sony. Na een paar dagen kreeg ik reactie op mijn verhaal. Ik had de error code erbij gestopt: de console crashte hard nadat ik in het nieuwe spel probeerde verder te spelen; bij het laden van een savegame.

Support kwam, na een paar keer op en neer communiceren m.b.t. authenticatie van mijn account gegevens, op de proppen met een standaard draaiboek. Dingen die je ook allemaal in de FAQ van Playstation network kan vinden:

Ondertussen zat ik al op 12 keer communicatie + 4 x bellen. 2x werd de verbinding verbroken omdat ik rond 18:30 inbelde en de telefonische support stopt om 19:30. Voor mensen die dit lezen: ja, je wordt dan gewoon uit hun telefoon centrale geflikkerd. Echt toffe klantenservice bij Sony.

Anyway, terug naar het verhaal: Console initialisatie, ging me een beetje te ver; ik had op internet zitten zoeken; de versie van de game was 1.01 waarbij ze enorm hebben moeten haasten om het voor de kerst 2016 in de Playstation store te krijgen. Ook lukte het me de bug te reproduceren in een andere savegame. De Duitse uitgever zelf reageerde niet via Facebook en het contact form op de website deed het niet. Ook was er nergens een e-mail op telefoon nummer te vinden. Dus heb ik voor het eerst in jaren een echte brief geschreven en die, na wat zoekwerk voor het adres, naar Playstation network support gestuurd. Het ging om een officieel ingebreke stelling waarbij ik aangaf ontevreden te zijn over het spel en waarin ik vroeg om restitutie of een oplossing binnen 4 weken.

In Nederland heb je consumentenrecht, waarbij je mag verwachten dat een product voldoet aan bepaalde verwachtingen. Bij Sony hebben ze echter een beleid; eenmaal iets aangeschaft in de play station store en gedownload; dan kom je nooit meer in aanmerkingen voor restitutie. Hoe anders werkt het bij Apple in de App store; daar kun je gewoon wel aangeven dat je ontevreden bent over een app, of gedownloade content, die je hebt aangeschaft en wanneer je dit niet te vaak doet krijg je zonder vragen je geld terug. Ook wanneer je een spel op CD in de winkel koopt kun je er gewoon mee terug wanneer je niet tevreden bent. Maar wanneer je in de Playstation Store online iets koopt heb je nergens meer recht op. Zelfs wanneer een game helemaal niet meer werkt heb je door het te downloaden al alle consumentenrechten verspeeld

Na nog wat communicatie momenten heb ik een bericht gestuurd waarin ik zeg dat ik het opgeef; voor 39,- ga ik geen rechtsbijstand of geschillencommissie inschakelen. Hierop antwoordde support:

Vooral de eerst zin zorgde ervoor dat ik op zoek ging naar andere manieren om mijn klacht kenbaar te maken. Het probleem is namelijk helemaal niet opgelost; Ik heb zelf wat met de uitgever zitten mailen nadat ik het support adres had geraden; die hebben de bug gereproduceerd, maar een update was na bijna 2 maanden nog steeds niet beschikbaar. Vandaar dat ik aan de blog post begonnen ben. Zie het als een waarschuwing; kijk uit wat je koop bij Playstation Store: je hebt veel minder rechten dan wanneer je het spel gewoon in een winkel op een schijfje had gekocht. Had het spel dan niet nara behoren gewerkt: dan had je de CD gewoon kunnen terugbrengen. Ik meen mij te herinneren dat bedrijven zoals Intertoys en Game mania zelfs een “na 2 weken niet goed, spel omruil garantie hadden”, bovenop de rechten die je normaal als consument hebt bij een niet deugdelijk product.

Uiteindelijk kwam 2 maanden later inderdaad een update uit van het spel, en wertke het naar behoren (ook zonder een complete format van de PS4)

Volgende console wordt denk ik toch iets anders. Suggesties welkom.


Related Posts

Deploy FastAPI on Amazon Serverless
May 15, 2021
5 min
© 2021, All Rights Reserved.
Powered by formatics

Quick Links

Advertise with usAbout UsContact Us

Social Media